Zasady techniki bezpiecznej jazdy

Ogólne zasady techniki bezpiecznej jazdy:

  • Właściwa praca i właściwe ułożenie rąk na kierowcy w trakcie kierowania samochodem. Kierowca powinien trzymać obie dłonie prosto na kierownicy, żeby miał pełną kontrolę nad kierowanym pojazdem i mógł skutecznie zareagować w razie wystąpienia jakiegokolwiek niebezpieczeństwa drogowego. Przyjmuje się, że kierowca nie powinien krzyżować rąk na kierownicy, aczkolwiek według jest to dopuszczalne w sytuacji awaryjnej, a ściślej mówiąc wtedy gdy dochodzi do konieczności wykonania szybkiego manewru kierownicą. Krzyżowanie rąk jest zatem dopuszczalne w sytuacji awaryjnej i jedynie na bardzo krótko. W trakcie normalnej jazdy kierowca nie powinien krzyżować rąk w trakcie kierowania pojazdem. Osoby zajmujące się zawodowo technikami doskonalenia jazdy twierdzą także, że kierowca powinien unikać jazdy w zakręcie z rękoma skrzyżowanymi przez dłuższy czas, ponieważ takie działanie powoduje mniejszą kontrolę nad samochodem, a także stwarza poważne zagrożenie w momencie wystrzelenia poduszki powietrznej.
  • Zasady, które powinien stosować każdy kierowca w trakcie wykonywana manewru skręcania obalają mit jakoby kierowca w celu wykonania bezpiecznego skrętu musiał mocno i jak najszybciej wykonać skręt kierownicą. Jest to mit z tego względu, że w celu bezpiecznego wykonania skrętu, kierowca potrzebuje przede wszystkim przyczepności opon. Problem polega na tym, że każde zbyt gwałtowne szarpnięcie kierownicą sprawia, że opony zaczynają się odkształcać, a co za tym idzie spada ich skuteczność w reagowaniu na to jaki manewr chce wykonać kierowca. W trakcie skręcania niedopuszczalne jest hamowanie. Kierowca oczywiście może to zrobić, żeby przepuścić pieszych lub przed dojeżdżaniem do samego zakrętu, ale w sytuacji gdy droga jest „czysta”, a kierowca już skręca – nie powinno się hamować. Uzasadnione jest to tym, że w trakcie hamowania przy skręcaniu odciążona jest tylna oś samochodu, co może spowodować niebezpieczny poślizg tyłu samochodu. Czynności pożądane w trakcie wykonywania manewru skrętu to odjęcie nogi z gazu połączone z płynnym ruchem kierownicą. Taki zabieg zapewni pojazdowi większą przyczepność.
Ta strona korzysta z plików cookies. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies.
Ok